Wydatki w UK na reklamę w internecie wyższe niż na telewizję (2009)!

Według najnowszego raportu IAB oraz PWC, wydatki na reklamę w internecie w Wielkiej Brytanii po raz pierwszy przekroczyły wydatki na telewizję (dane dotyczą pierwszej połowy roku 2009). Jak do tej pory promocja w internecie zanotowała wzrost na poziomie 4,6% w stosunku do analogicznego okresu zeszłego roku, mimo, że cały sektor reklamowy zanotował spadek na poziomie 16,6%. Internet zgodnie z przewidywaniami okazał się kryzyso-odporny, a w szczególności umocniła się pozycja marketingu w wyszukiwarkach.

Promocja w wyszukiwarkach (głównie linki sponsorowane) odnotowała blisko 7% wzrost i stanowi 59,8% w całym torcie reklamowym wydatków na internet. Spadła natomiast zgodnie z przewidywaniami reklama banerowa (o 5,2%), co podtrzymuje trendy spadkowe tej gałęzi promocji w internecie.

Jako jedne z przyczyn wzrostów wydatków na reklamę w internecie wymieniane są podstawowe cechy tej reklamy, a więc precyzyjne targetowanie, mierzalność, bezpośrednia reakcja użytkownika. Dodatkowo wpływ miały również nowe formaty reklamy, określane popularnie jako rich media (zaawansowana reklama banerowa, video). Nie bez znaczenia był też wzrost zakupów przez internet, spowodowany chęcią zaoszczędzenia każdego funta w ciężkich czasach spowolnienia gospodarczego.

Internet zawłaszczył dla siebie 23,5% całości wydatków na reklamę online w brytyjskim rynku, telewizja zajmuje drugą pozycję z blisko 22% udziałem w rynku. Zapowiada to trendy, które wkrótce widoczne będą również i w Polsce, jako, że podobna sytuacja podziału rynku rysuje się również w innych krajach. Poza Wielką Brytanią również w Danii podział wydatków na reklamę w internecie przewyższył wydatki na telewizję.

Pozycja reklamy w wyszukiwarkach, głównie linków sponsorowanych, ale także pozycjonowania organicznego, będzie się umacniać. W Polsce spodziewane wzrosty wydatków na SEM w 2009 są nawet większe niż w UK, głównie z uwagi na dotychczasową, dużą dynamikę wzrostu w latach ubiegłch, oraz na aktualną fazę adaptacji i rozwoju tej formy reklamy.

Napisz komentarz

*