Jak wygląda proces skutecznego pozycjonowania witryn www?

Zasadniczo proces pozycjonowania witryn jest w każdym przypadku nieco inny, nie mniej jednak, można wyróżnić główne etapy czynności, które stosuje się w większości przypadków. Znaczenie poszczególnych etapów zmienia się wraz ze zmieniającym się ciągle, niejawnym, algorytmem wyszukiwarek. Śledząc różnego rodzaju artykuły internetowe można dojść do wniosku, że więcej jest mitów i teorii odnośnie pozycjonowania niż faktycznych i konkretnych wytycznych. Co jakiś czas zresztą, przedstawiciele wyszukiwarek (przoduje tutaj Matt Cutts z Google) dolewają oliwy do ognia, sprawiając, że wytyczne dt. pozycjonowania witryn stają się jeszcze mniej oczywiste niż dotychczas. To co w takich wypadkach jest jedyną wykładnią to własne doświadczenia i próby wskazujące na to co ma mniej lub bardziej istotne znaczenie dla zajmowanych pozycji witryn wśród wyników wyszukiwania.

Niewątpliwie jednak algorytm jakim kierują się wyszukiwarki nieustannie się zmienia, jako, że niezmienna jest tylko główna zasada przyświecająca ich twórcom, czyli maksymalna adekwatność wyników do zapytań użytkownika.

Proces pozycjonowania witryn internetowych w wyszukiwarkach dla wyników organicznych (SEO) – można podzielić na dwa główne etapy:

  1. Etap czynności jednorazowych – wewnętrzna optymalizacja strony internetowej

  • Selekcja fraz kluczowych
    • analiza fraz kluczowych z uwzględnieniem fraz generycznych (ogólnych), ale również fraz związanych z brandem
    • zbadanie relatywnego potencjału dla danych fraz, bazując na danych historycznych, czyli wolumenie zapytań kierowanych do wyszukiwarki
    • określenie konkurencyjności fraz, czyli sprawdzenie z iloma witrynami należy walczyć o pozycję w wynikach wyszukiwania
    • określenie zbieżności fraz z ofertą oraz dostępną treścią na stronie produktu – określenie zakresu zmian jakie należy wprowadzić na witrynie, aby jej zawartość była adekwatna (SEO copywriting). Analiza gęstości wyselekcjonowanych fraz kluczowych wśród tekstów strony internetowej.
    • weryfikacja aktualnej pozycji serwisu na wybrane frazy, sprawadzenie Page Rank strony, ilości backlinków (linków, które kierują do danej witryny)
    • wyznaczenia celów oraz opracowanie szczegółowej strategii pozycjonowania dla wybranych witryn
    • analiza pozycji stron konkurencyjnych zajmujących wysokie pozycje na wyselekcjonowane frazy kluczowe, zbadanie ich struktury, Page Rank, ilości oraz wartości backlinków (linki pozycjonujące) jakie do nich kierują, ilości zaindeksowanych podstron, i innych
  • Optymalizacja treści i elementów HTML stron internetowych – dokonanie niezbędnych zmian na pozycjonowanej witrynie, aby jej struktura i treści były przyjazne dla wyszukiwarek
    • Modyfikacja struktury serwisu na potrzeby SEO – kompleksowy audyt strony www
    • Przygotowanie wytycznych, co do optymalnej gęstości i pozycji fraz kluczowych na wyselekcjonowanych stronach – SEO copywriting
    • Edycja elementów HTML z uwzględnieniem m.in.:
      • Meta tagów
      • Linków wewnętrznych
      • Nagłówków
      • Tytułów stron i opisów alternatywnych
      • i innych elementów HTML, mających znaczenie dla pozycjonowania
  • Optymalizacja i wdrożenie
    • Dokonanie niezbędnego przeprojektowania layoutów i HTML dla powyższych punktów (koszt może się różnić w zależności od witryny internetowej)
  1. Etap czynności cyklicznych – zewnętrzna optymalizacja strony

  • Budowanie linków zewnętrznych, czyli backlinków (linków pozycjonujących) kierujących do pozycjonowanej witryny
    • identyfikacja i selekcja stron trzecich z największym potencjałem do pozyskania wysokiej jakości linków zewnętrznych (katalogi, strony tematyczne, fora, blogi, grupy dyskusyjne)
    • obsługa procesu generowania wysokiej jakości linków zewnętrznych do strony www, z osadzonymi frazami kluczowymi – działania PR online – marketing szeptany
    • wykorzystanie potencjału innych serwisów, w ramach danej grupy tematycznej, do pozyskania wartościowych linków pozycjonujących, AnchorPR, presell pages
  • Doskonalenie strategii działania i analiza rezultatów skuteczności pozycjonowania witryny
    • Analiza wyników – monitoring pozycji w SERP (search engine results page – wyniki wyszukiwania)
    • Optymalizacja działań, adaptacja strategii pozycjonowania
  • Przedstawianie cyklicznych raportów ze skuteczności przeprowadzonych działań pozycjonujących witrynę (rankingi zajmowanych pozycji dla wybranych fraz)

Oczywiście opisane powyżej elementy nie wyczerpują tematu skutecznego pozycjonowania. Ich „waga” w odniesieniu do lepszych pozycji w wynikch też jest całkowicie różna. Od dawna już same zmiany dokonane na stronie internetowej, nie są już tak ważne dla pozycjonowania jak to miało miejsce jeszcze pare lat temu, nie mniej jednak niektóre elementy nadal pozostały istotne z punktu widzenia pająków wyszukiwarek.

To co ma obecnie największe znaczenie to z całą pewnością wartościowe linki zewnętrzne, sposób ich umieszczania oraz powstawania, które prowadzą do pozycjonowanej witryny, jako, że zasada „cytowania źródła” przeniesiona ze świata offline jest ciągle główną regułą w określaniu adekwatności witryny. To co również ma znaczenie dla pozycjonowania witryn to niewątpliwie częstotliwość aktualizacji witryny i bogactwo jej zawartości. Niewątpliwie, obliczany jest również CTR (współczynnik wyświetleń do kliknięć) dla wyników organicznych, zatem użytkownicy sami w pewien sposób określają, który wynik jest dla nich bardziej adekwatny.

Napisz komentarz

*