Najważniejsze cele kampanii SEM

Wiele osób pyta o to, jakie są najważniejsze cele kampanii promocyjnych w wyszukiwarkach. Panuje również powszechna opinia, że są to jednak cele bardziej sprzedażowe niż wizerunkowe. Wydaje się jednak, że wyznaczanie tak zdecydowanego podziału nie jest uzasadnione, z uwagi na fakt, że w wielu przypadkach udowodniono już wzajemne uzupełnianie się obydwu tych celów. Oczywiście, bezsprzecznie dużo łatwiej jest zmierzyć cele sprzedażowe niż wizerunkowe, zwłaszcza w internecie, co może w pewnym sensie tłumaczyć przekonanie o przewadze celów sprzedażowych kampanii SEM.

Według badań SEMPO (Search Engine Marketing Professional Organization) najważniejszymi celami, do których wykorzystywany jest marketing w wyszukiwarkach to, kolejno:

  • bezpośrednia sprzedaż produktów i usług – ściśle sprzedażowy cel kampanii, wykorzystywany głównie w branżach, w których sprzedaż online nie jest uniemożliwiona z uwagi na charakter produktu lub usługi
  • budowanie wizerunku, czyli zwiększenie świadomości marki – ściśle wizerunkowy cel kampanii, wykorzystywany w branżach, w których możliwości sprzedaży przez internet są ograniczone lub niecelowe.
  • wygenerowanie zdefiniowanych uprzednio akcji (konwersji) na stronie internetowej, które mogą zostać przełożone na sprzedaż w innym kanale dystrybucji – wykorzystywany, głównie w branżach, w których sprzedaż jest głównym kanałem sprzedażowym. W tym przypadku najbardziej pożądanymi akcjami są te, prowadzące do uzyskania leadów biznesowych do potencjalnych klientów. W przypadku branży motoryzacyjnej mogą to być np.: zapisy na jazdę próbną, skorzystanie z wyszukiwarki dealerów, pobranie cennika lub katalogu, użycie konfiguratora samochodu.
  • zwiększenie ruchu na stronie – bardzo podstawowy cel kampanii SEM, nie niosący ze sobą poważniejszych założeń dt. określonych celów biznesowych do zrealizowania za pomocą kampanii
  • cele edukacyjne i informacyjne

Przy definiowaniu głównych celów kampanii SEM warto wziąć pod uwagę poniższe badania Enquiro, kóre określają procentowy udział konsumentów online, którzy używają wyszukiwarki na poszczególnych etapach procesu kupna:

funnel 300x153 Najważniejsze cele kampanii SEM

Procent intrnautów wykorzystujących wyszukiwarkę na poszczególnych etapach procesu zakupowego

Napisz komentarz

*