Co to jest SEM?

SEM, czyli Search Engine Marketing to dziedzina marketingu dotycząca promocji serwisów internetowych w wyszukiwarkach oraz sieciach partnerskich wyszukiwarek, zasadniczo SEM dzieli się na 3 kategorie: paid search, organic search (SEO) i paid inclusion.

sem 250x300 Co to jest SEM?

Składowe Search Engine Marketingu

Paid search – czyli płatne wyszukiwanie, inaczej nazywane linkami sponsorowanymi. Jest to najszybszy i naprostszy sposób na zaistnienie na pierwszych stronach wyników wyszukiwarek. Wyniki tego typu wybiera ok. 25% internautów (Source: Enquiro) i aż 50% w przypadku braku adekwatnych wyników organicznych. Model rozliczeń z wyszukiwarką to najczęściej CPC (cost per click) – czyli płatność za kliknięcie.

Organic search – czyli wyszukiwanie organiczne, inaczej nazywane SEO (Search Engine Optimization) lub po prostu pozycjonowanie. Jest to zbiór technik służących poprawie pozycji witryny w wynikach wyszukiwarek (zwanych SERP – Search Engine Results Pages). W odróżnieniu od linków sponsorowanych są to długoterminowe działania skupione na przystosowaniu stron pod kątem „przyjazności i dostepności” dla wyszukiwarek, oraz na umiejętnej promocji strony w internecie. Główne różnice względem działań typu paid search to długi okres oczekiwania na rezultaty, brak dokładnej wiedzy na temat algorytmu działania wyszukiwarek (jest on objęty tajemnicą), pozycja strony zależy od bardzo wielu czynników oraz oczywiście to, że nie trzeba płacić za tego rodzaju kliknięcia. Szczegółowy proces prowadzenia działań pozycjonujących opisany został tutaj.

Paid inclusion – czyli płatne inkludowanie – nie wykorzystywana już (lub bardzo rzadko spotykana) forma reklamy, polegająca na umieszczaniu płatnych reklam pomiędzy naturalnymi wynikami wyszukiwania. Reklamodawca mógł wskazać konkrenty adres URL, który miał być wyświetlany w wynikach naturalnych wyszukwiarki. Rozliczenie z wyszukiwarką następywało również w modelu CPC, natomiast zasadniczą różnicą było to, że o pozycji nie decydowała cena za kliknięcie, ale ten sam algorytm, który odpowiadał za wyniki organiczne. Tego rodzaju mechanizm wykorzystywany jest przez Yahoo! Search Submit Express (http://searchmarketing.yahoo.com/srchsb, dawniej Overture Sitematch). Technika ta nie jest już wykorzystywana przez Microsoft adCenter i Ask.

Napisz komentarz

*