3 najczęściej zadawane pytania o pozycjonowanie witryn www

W codziennej pracy spotykamy się z wieloma, często bardzo podstawowymi pytaniami dotyczącymi szeroko pojmowanego pozycjonowania witryn www. Mamy nadzieję, że lektura tego artykułu pozwoli, chociaż w części rozwiać podstawowe wątpliwości związane z wyceną pozycjonowania serwisu, zawarcia umowy czy zakresu świadczonych usług.

1. Kiedy moja strona będzie się wyświetlać na pierwszej pozycji w Google?

Żadna szanująca się agencja nie jest w stanie zagwarantować pierwszej pozycji, a tym bardziej określić czasu jaki potrzebny jest do jej osiągnięcia. Czynników mających na to wpływ jest zbyt wiele i nie zależą one od agencji, która zajmuje się pozycjonowaniem. Algorytm klasyfikujący strony i przyznający miejsca w wynikach wyszukiwania (tzw. SERP – Search Engine Results Page) jest niejawny. Dodatkowo, pozycje stron w wynikach stale się zmieniają, na skutek wielu oddziaływujących na nie czynników.

Proces pozycjonowania jest rozciągnięty w czasie, ponieważ jest to nic innego jak budowanie zaufania wyszukiwarki do danej witryny www. W przypadku niektórych fraz efekty widoczne są już po 2 tygodniach, w przypadku innych po 2 miesiącach. Dodatkowo nie bez znaczenia jest fakt, że wyszukiwarki nie reagują na dokonywane pod kątem pozycjonowania zmiany z dnia na dzień. Samo wprowadzenie nie zaindeksowanej strony do spisu wyszukiwarki trwa ok. 1-2 tygodni. Ważna jest regularność i systematyczność prowadzonych działań, profesjonalne pozycjonowanie to ciągły proces.

Dla przykładu, jeśli w krótkim czasie powstanie zbyt wiele linków prowadzących do danej strony, mających podnieść jej pozycję – może to zadziałać niekorzystnie w skutek czego witryna może dostać tzw. filtr – czyli jej pozycja będzie stale obniżona o zadaną liczbę pozycji.

2. Ile kosztuje pozycjonowanie stron?

W modelu „płatność tylko za efekt” wycena pozycjonowania zależy od czasu poświęconego przez agencję na osiągnięcie określonego zakresu pozycji w wyszukiwarce, np. pierwszych 10 wyników, a w szczególności zależy to od:

  • wybranego słowa kluczowego i aktualnej ilości oraz jakości witryn, które trzeba będzie „pokonać”, czyli konkurencyjności
  • strony podlegającej pozycjonowaniu (dotychczasowej historii strony, aktualnej pozycji, zawartości strony, częstotliwości aktualizacji, i wielu innych czynników)

W klasycznym modelu, klient przed dokonaniem wyboru agencji prosi o przygotowanie ofert kilka wybranych podmiotów, po czym najczęściej wybiera na drodze „konkursu” ofertę najtańszą, nie wgłębiając się specjalnie w szczegóły umowy. Skąd się biorą te różnice w cenach za pozycjonowanie, często sięgające ponad 100%? Odpowiedź jest prosta, każda agencja, względnie każdy pozycjoner ma swoją taktykę działania i to on szacuje ile zajmie czasu praca nad daną stroną www. Różne są też stawki godzinowe, często występują różnice w określeniu konkurencyjności i skali trudności dla pozycjonowania.

To, o czym należy pamiętać podejmując decyzję:

  • wartościowe pozycjonowanie to proces długotrwały, wymagający dużego nakładu prac po stronie agencji,
  • tanie koszty pozycjonowania to najczęściej posługiwanie się taktykami niezgodnymi ze wskazówkami twórców wyszukiwarek i stosowanie Systemów Wymiany Linków – tzw. SWL. Na czym to polega? Tu proces budowania „zaufania” wyszukiwarki sprowadza się do umieszczenia strony w automatycznym systemie, który w krótkim czasie generuje do niej linki z innych stron, również będących w tym systemie, podwyższając jej pozycję w wynikach. W tym wypadku praca sprowadza się do uruchomienia strony w systemie i od czasu do czasu sprawdzania czy idzie w górę. Wysiłek na pozycjonowanie bardzo niewielki, podobnie jak rezultaty takiego pozycjonowania. Krótko mówiąc: SWL są oficjalnie uznane przez wyszukiwarki jako działania sprzeczne z wytycznymi. Oznacza to, że równie szybko jak znaleźliśmy się wysoko w wynikach, możemy z nich spaść lub zostać całkowicie usunięci. To tylko kwestia czasu, kiedy danych SWL zostanie ‘zbanowany’ (zablokowany) pogrążając ze sobą witryny w nim uczestniczące. Warto zabezpieczyć się przed i sprawdzić czy umowa zawiera klauzulę o świadczeniu usług pozycjonowania tylko w oparciu o wytyczne twórców wyszukiwarek.

3. Czemu muszę podpisywać umowę o pozycjonowanie witryny na tak długo?

W najbardziej popularnym obecnie modelu dla pozycjonowania witryn – płatność za efekt, wysiłek włożony w pracę agencja ponosi niejako a konto, na rzecz przyszłego zwrotu z podjętych działań. Stąd umowa długookresowa na 3, 6 lub 12 miesięcy. W tym modelu ryzyko praktycznie całkowicie ponosi agencja, na którą położony jest ciężar osiągnięcia efektu. „Jedyne” ryzyko, jakie ponosi klient to czas, który ofiaruje agencji na pozycjonowanie swojej strony www – dlatego taka decyzja powinna być bardzo świadoma.

Klient ponosi koszty dopiero od momentu osiągnięcia określonego w umowie wyniku, czyli uzyskania pozycji w wyszukiwarce na zadaną frazę kluczową. Każde słowo podlega osobnej wycenie, a płatność następuje za pełny miesiąc osiągnięcia danej pozycji. Jeśli witryna zmieniała pozycję w tym okresie, opłata naliczana jest proporcjonalnie do liczby dni, w których witryna zajmowała daną pozycję lub wyciągana jest średnia z pozycji za dany miesiąc na podstawie wykonywanych na bieżąco raportów.

Napisz komentarz

*